søndag den 27. november 2011

Tekstile teknikker- opgave.


Opgave.
Udfør mindre tekstile arbejder med henblik på at lære teknikkerne strik, syning, hækling, broderi at kende. (Jeg har også valgt at tilføje trylledej, til denne opgave).

Syning.

Til mit sy´projekt, har jeg besluttet mig for at sy et sansetæppe, på symaskine.

Jeg fik en masse stofrester gratis fra en udstilling, hvor de solgte camping udstyr bl.a. gardiner til campingvogne.

Stofresterne er i forskellig materialer, bl.a læder, blødt og ru stof.

Først hentede jeg lidt inspiration på forskellige fisk på internettet.


Dernæst klippede jeg figuernen ud i stof.


Og hæftede den fast, med nåle.


Glæder mig til at tegne øjne på. Tror det giver mere liv til tæppet :)


Så skal jeg igang med at sy.


Starter med det nemmeste- nemlig at sy lige ud.


Symaskinen er en jeg har lånt af  min mor- den er lige så gammel som mig (27 år)


Så begynder det at drille :(


Solen blev ikke som jeg gerne vil have det- så jeg må sprætte op og prøve igen.


Det var bedre.


Næste udfordring!!! Tråden kom ikke på spolen som den skulle.


Nu skal tæppet sys sammen.


Det kræver meget koncentration- Især for en nybegynder som mig.
Jeg har en gammel baby dyne, som jeg har brugt som model til mine mål.
Dynen syr jeg ind i tæppet.


Forsiden af mit sansetæppe.


Bagsiden af mit sansetæppe.
Glæder mig til at vise jer mit sansetæppet d.14.1.2012

Evaluering. 
Hvis jeg skal bruge symaskine, i mit kommende job som pædagog, vil jeg være meget obmærksom på at have forberedt mig godt, inden aktiviteten sammen med børn/ unge/ udviklingshæmmede. Jeg vil tilpasse aktiviteten ud fra mine og deres resourcer. Og vil forslå, at de tager symaskine kørekort inden aktiviteten.

Hækling.

Fido.
Jeg har for mange år siden hæklet i skolen, når vi havde faget håndarbejde. På dette tidspunkt tog jeg også ”symaskine kørekort”.
Siden skoletiden har jeg ikke udarbejdet nogen form for tekstile produkter via hækkelnål eller ligende.
I mit arbejde som pædagogmedhjælper og social og sundhedsassistent, har jeg aldrig stået i den situation at det var nødvendig for mig at benytte mine færdigheder inden for tekstilområdet. Jeg er opvokset i et senmoderne samfund, hvor filosofien, for mig er at jeg købte noget nyt tøj, hvis der er gået hul på det jeg har- ”smid væk og køb nyt generationen”.  
Jeg kunne godt tænke mig at afprøve om jeg stadig kan huske, de færdigheder som min daværende håndarbejdslærer lærte mig.
Tankerne kørte, og jeg fik den ide, at jeg ville hækle tøjdyret Fido. Jeg købte noget tykt uld garn i fire forskellige farver og en stor hækkelnål (størrelse 7,00 m.m) i en hobby butik i Tønder.
Jeg fandt en gammel pude på loftet, den ville jeg bruge som "indmad" til Fido.
Jeg hæklede Fido, så han passede med pudens størrelse. Og syede ham rundt om puden.
Fidos ben, øre og hale, blev lavet af nogle gamle cowboy bukser, som jeg klippede i stykker og syede sammen i hånden med nål og tråd.
Fido skulle kunne løbe og gå, jeg valgte derfor at montere ørene og halen med gamle knapper, så kan man flytte på ørene, alt efter hvad Fido laver. Til sidst syede jeg to knapper på som fungerer som øjne.
Det har været spændende at afprøve teknikken hækle og sy igen. Jeg kunne næsten lugte håndarbejdslokalet fra folkeskolen og høre min gamle læres ord. Det faldt mig lettere end forventet, måske er det noget man aldrig glemmer- lige som at cykle.






Siden, Fido blev fremstillet, har jeg tilladt mig at ændre lidt på ham. Jeg fandt ud af hvordan jeg hæklede rund, og Fido blev derfor til en ammepude istedet :) Jeg fandt ud af at hækle rundt, ved at læse mig til det i en gammel bog "min første håndarbejdsbog om hækling", som jeg lånte at min svigermor.

Jeg prøvede først med en lille model, for at øve mig.



Det færdige resoultat.



Evaluering.
Det er sjovt at hækle. Jeg betragter denne aktivitet som den, hvor jeg kan involvere flest bruger på en gang, og hvor institutionen ikke behøver invisterer mange penge, i at lære brugerne "et gammelt håndværk" :) (Hvorimod det er dyrt at anskaffe symaskiner.)
Sikkerhedsmæssigt vil jeg tippe på, børn fra 7 år kan begynde på at hækle, hvis de får en stor og tyk hækkelnål.


Strik.


Som med mit sy og hækle projekt, har jeg heller ikke strikket i mange år. I og med jeg er gravid, har jeg modtaget mange søde hjemme strikkede trøjer, sokker, vanter, hatte og smække.
Jeg fik selv lyst til at prøve kræfter med at strikke, og søgte på nettet efter gratis mønstre på forskellige strik.
http://www.garnstudio.com/lang/dk/kategori_oversikt.php fandt jeg et mønster på en lille vest.
Indtil nu har jeg kun kunne strikke ret. Mønsteret krævede at jeg også kunne strikke vrang- igen brugte jeg internettet som min livline. På you toup skrev jeg "vrang strik"- og der dukked en masse vidioer op, hvor jeg fik vist hvordan jeg strikkede vrang, samt hvordan jeg afsluttede min vest- smart :)
Her er et billede af min vest indtil nu.


Evaluering. 
Det er hyggeligt at strikke- men kræver også meget tålmodighed. For mit vedkommende, har jeg måtte travle op og begynde forfra mange gange. Hvis jeg skal lære andre at strikke, vil jeg vælge en tykkere pind, samt garn. Lige som jeg vil forslå de lærer at sy ret først :)


Trylledej.

I et tidligere indlæg på min blog (dyreholdsopgave- føde pyramiden), laver jeg dyr ud af trylledej.
Nogle af dyrerne mister deres hoveder, og jeg skriver i indlæget at jeg vil finde en løsning på dette.
Siden da, har jeg været på biblioteket, hvor jeg har lånt bøgerne Eventyrlig trylledej og Trylledej året rundt, skrevet af Anne Skødt.
Anne Skødt forslår i bogen at man limer delene der evt falder af figuren med lim, eller bruger tandstikker.

Her er en af de mange opskrifter på trylledej:
5 kopper billig mel
3 kopper dyrt mel
3 kopper fint salt
3 kopper varmt vand
2 spsk madolie


Mine redskaber er:
En kagerulle
Saks
Tandstikker
Vand
Kniv
Strikkepind
Pensel
Maling


Nu må vi se, om det lykkeds for mig at lave en gris :)


De forskellige figuer af mennesker starter alle med samme "grund model"


Her får prinsessen en fin kjole på,
som jeg har trillet flad med min kagerulle og skåret ud.


Og så det vigtigeste, nemlig at fastmontere hovedet, med en tandstik.


Så er de klar til ovnen.
Mine figuere fik to timer, ved 75 grader.
Som kongekrone, klippede jeg en krone ud af holderen på et fyrfadslys :)


Bagefter blandede jeg lidt soya og vand, som jeg penslede figuerne med.
De får en fin gylden farve af soya :)


Og så skal der males.


Kan i se, hvad det ligner??


Nemlig ja.... Eventyret om svinedrengen :)

Evaluering.
Det hjalp at fastmontere hovederne og grisens ben med tandstikker- der var ingen dele der faldt af denne gang.
Jeg synes Anne Skødts forslag med soya, er god. Hvis jeg skulle lave aktiviteten sammen med børn, der ikke formår at håndtere en pensel endenu, tænder jeg at de kan få noget vand+ soya på hænderne og så male med fingerne istedet. 











Ingen kommentarer:

Send en kommentar