søndag den 6. november 2011

Dyreholdsopgave- myrer jagt.

Opgave.
Etabler et dyrehold.

Myrer jagt.

Vi har i gruppen snakket om, at det kunne være spændende, at beskæftige sig med myre.....
For hvad er det enlig de små "bæster" laver- når de ikke forstyrer mig en grill aften, hvor de vil smage på mors is???  
For at blive klogere, må jeg lige en tur i skoven og finde dem....
Udstyrer med et syltetøjsglas og en lille skovl.... Leder jeg efter en myrer tue...

(Jeg har googlet, og fundet nogle billeder og oplysninger på http://www.vestrehus.dk/dyresider/myrer.htm, teksten med kusiv og de første tre billeder er fra denne side).

Dette er en tue af Rød Skovmyre (Formica rufa). Den har være bolig for 100.000 myrer.
I sådan en tue er der flere dronninger, og de bor dybt  nede under tuen, hvor de bruger hele livet på at lægge æg. De kan blive 10 år gamle.
Tidligt om foråret, når solen begynder at varme, lægger myrearbejderne sig i tykke kager på solsiden af tuen. De fungerer som mobile radiatorer, der fragter varme ned i dybet til dronningerne.



Myrer lever dels af rov, idet de nedlægger andre insekter, og dels af sukkersaft.
Mange myrer holder bladlus, som leverer honningdug til myrerne. Honningdug er bladlusenes sødtsmagende ekskrementer. Bladlus lever jo af plantesaft, som indeholder alt for meget sukker i forhold til andre næringsstoffer, så det meste sukker passerer direkte igennem bladlusen.
Myrerne forsvarer deres bladlus mod de mange bladluseædende dyr, såsom mariehøns og svirrefluelarver. Herunder ses en rød skovmyrer, der affyrer myresyre fra bagkropsspidsen.


Myrer "hilser" ofte på hinanden ved at beføle hinandens antenner. Derved lugter de til hinanden - for de lugter med antennerne - og sikrer sig derved, at de er fra samme koloni, og dermed i familie med hinanden. Hvis det ikke er tilfældet vil myrerne omgående angribe hinanden, da myrer fra forskellige tuer er konkurrenter og dermed fjender. Nedenunder er det et par venligtsindede Sorte havemyrer (Lasius niger).



Nå... Men afsted det går... Ud i skoven. 


Hvis jeg var dronning... Ja så ville jeg bo liiiige her...


Eller måske her.........



Øv :( Det er svært at finde familien myre........ Tror de gemmer sig laaangt inde i skoven- under jorden...
Det ville jeg gøre, hvis det var mig der skulle i hi´..


Men se nu.... Så blev det alligevel en vellykket jagt......


Hr. fasan, er desværre for stor til mit syltetøjsglas..

Mojn mojn... Jeg venter med at besøge familien myrer til foråret...


Kalv med tre øre. 

Lige et sjovt ekstra indslag. 

Har i set....................................................................


En kalv med 3 øre....................................................


(Billedet er taget i sommers... Kalven havde en ekstra hudflap- der lignede et øre)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar