lørdag den 26. november 2011

Dyreholdsopgave- føde pyramiden.


Jeg har haft besøg af Maya og Jeppe i dag.
Vi lavede trylledej :)

Maya lavede en snegl- og iden om at lave en fødekæde i trylledej tog form.

Jeg søgte på nettet og fandt dette billede:

Vi lavede snegle, edderkopper, tusinben og orme.
Fugle der havde fået unger der spiste sneglen, edderkopperne, tusinbenene og ormene.
Og tilsidst en rovfugle der spiste fuglene og deres unger.


Maya der er 4 år, fangede hurtigt min pointe.
Hun kom selv med denne sjove teori.

Fugle spiser orm.
Rotter spiser fugle.
Tigeren spiser rotter.
Tigeren bliver til stjerner.

(Vi havde set disneys film Løvernes Konge inden vi lavede trylledej)


Jeppe der er 2 år, opfangede ikke føde pyramiden på samme måde. Han hyggede sig rigtig meget med at ælte dejen, og lavede "mad" til os, som vi skulle spise "for sjov".


Det var en rigtig hyggelig aktivitet, som alle kunne deltage i.
Jeg fandt opskriften på trylledej på http://www.legeide.dk/lege/trylledej.html 

Lige nu er dejen i ovene, og vi glæder os meget til at se det færdige resoultat.


Nu er dyrene blevet bagt. Midt i ovnen, på almindelig varme.
Først ½ time ved 75 grader, så ½ time ved 100 grader og tilsidst ½ time ved 125 grader.


Jeg fandt nogle rester af akryl maling frem fra gemmerne.
Jeg havde dog ikke alle farverne og måtte blande farverne for at opnå den ønskede farve.


Jeg malede først på den ene side, og lod det tøre, før jeg malede på den anden side.
Som underlag brugte jeg en gammel avis. Og til at makere øjnene med, brugte jeg en lille tynd pensel.


Mine snegle, orm, tusinben og edderkopper.


Mine fugle.


Min rovfugl.


Den ene af mine fugle mistede hovedet :(


Maya på 4 år, edderkop og orm.


Evaluering:
Børnene var taget hjem, da dyerne skulle males.
Det var nemt for børnene at være med til at forme og lege med trylledejen. Men jeg er glad for, at jeg selv fik lov til at male dyerne. Det var et "pillearbjede" - især fordi dyerne var meget mere skrøbelige end jeg havde forstillet mig, hvilket gjorde at de knækkede fra hinanden de steder, de var samlet, hvis jeg ikke var forsigtig (se billedet af min fugl, uden hovede). 
Trylledejen var en sjov og anderledes måde at formidle fødepyramiden og viden om de forskellige dyr på.

Jeg er blevet nysgerrig, og ønsker at finde en metode til:
Hvordan jeg kan gøre det nemmere at male på trylledej, evt en måde, så børnene kan være med til at male næste gang?
Om der findes en teknik, så jeg undgår at figuerne knækker fra hinanden de steder jeg samler dem?
Om jeg evt kan blande farven i trylledejen inden jeg former figuerne, så de ikke skal males bagefter?

Lige nu pusler jeg med ideen om at forny min "dukke- opgave", og evt lave dukker i trylledej.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar