søndag den 20. november 2011

Dyreholdsopgave- vand til fuglene.

Vand til fuglene.
Mine fugle i haven, har ekstra brug for vand, som følge af den tørre kost jeg fodre dem med. For at undgå sygdomme blandt fuglene, skal jeg skifte vandet og rengøre beholderen mindst en gang dagligt. Der må gerne være forskel på størrelsen af beholderen hvor vandet ligger i, da dette tiltrækker forskellige fuglearter.  
Mine fugle skal have adgang til rindende vand året rundt. Jeg er blevet nysgerrig, og vil gerne finde en løsning på, hvordan jeg sikrer, at vandet til mine fugle ikke fryser til is, når det fryser uden for. Jeg har søgt på nettet, men uden held- det er umuligt at finde ”et opvarmet fuglebad”- i hvert fald hvis man skal købe et. Så jeg har sat mig for at lave et selv.
Jeg købte to lanterner i jysk sengetøjslager, ideen var at jeg kunne bruge varmen fra lyset i lanternerne til at opvarme vandet med. Jeg fandt et gammelt syltetøjsglas og limede det oven på lanternen.
Jeg hældte koldt vand i syltetøjsglasset og tændte mit bloklys. Efter ca. 15 min. var vandet lunkent. Men hætten på lanternen blev meget varm, så varm, at jeg tænkte det var dumt, hvis fuglene brændte sig på det. Jeg prøvede i stedet med et fyrfadslys. Hætten fik en bedre temperatur og vandet var stadig, lunkent. Fordelen ved fyrfadslyset var også at de brænder i ca. 8 timer, hvilket svare til at jeg kan skifte fyrfadslys og vand en gang om dagen, gerne om eftermiddagen når jeg får fri, så har de rindende vand fra 15 til 22, hvor det ofte fryser mest.
Mit forsøg skal afprøves i eftermiddag. Det fryser dog ikke udenfor, så det er ikke optimal at tage stilling til om forsøget virker endnu.
Hvis det virker, vil jeg finde flere lanterner og montere forskellige størrelser syltetøjsglas på. Hvis ikke det virker, leger jeg med tanken om en glødepære og et fuglebad, eller en varmedunk. Hhmmm nu må vi se.

   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar