tirsdag den 6. december 2011

Dyreholdsopgave- foder til fuglene.

Jeg kunne godt tænke mig at lave noget kreativ med fugle foderet, og fandt inspiration til hjemmelavede fedtkugler til fugle.

kilde: http://www.borne-aktiviteter.dk/vinter/10-hjemmelavede-fedtkugler-til-fuglene

Jeg købte en blanding af korn og solsikkekerner.
Og ståltråd. 


Og palmin, som jeg varmede ved lav temperatur, på kogepladen.
Havde jeg haft børn til at hjælpe mig, kunne jeg havde varmet palminen på en radiator, så jeg var sikker på de ikke brændte sig.


Jeg samlede nogle kogler sammen, fra min have.
Bandt ståltråden rundt om dem og dyppede dem i gryden med palmin, og bagefter i fugle frøene.
Fuglefrøene og palmin klister godt til hænderne- det giver en masse sanse oplevelser til børnene :)
Da der var en del rester, puttede jeg dette op i en gammel bøtte smør.


Jeg var blevet nysgerrig på, om der var forskel på hvor godt fuglefrøene klisterede fast til koglen, alt efter hvilken kogle det var.
Jeg tog derfor ud i skoven et par dage efter og samlede flere forskellige slags kogler.
En aktivitet børnene vil elske.
Fremgangsmåden var den samme som sidst.


Igen var der fuglefrø og palmin til overs, så jeg udhulede en appelsin og et æble.


Og en bolle.
Det kunne være børnene havde fundet andre sjove madvare, man kunne putte fuglefrø i- eller måske en halv mælkekarton.


Efter at have prøvet at putte fuglefrø og palmin på fire forskellige kogler (lærkekogle- fra haven, sølvgrankoglen, rødgrankoglen og normannsgrankoglen- fra skoven), må jeg konstatere at det er normannsgrankoglen frøene bedst "klister" fast på.
Det er sjovt for børnene at se de mange forskellige slags kogler.


Her er en oversigt over de forskellige typer kogler man kan finde i de danske skove.

Nu glæder jeg mig til at se om fuglene vil spise mine hjemmelavede fedtkugler.
En aktivitet børnene også kan være med til :)
Og ikke mindst om jeg er heldig at "lokke" flere forskellige arter til min have, da jeg indtil nu, mest har haft besøg at solsorten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar