lørdag den 17. december 2011

Dyreholdsopgave- solsorten hunnen.

Endelig lykkeds det mig at få nogle billeder af solsorte hunnen. Mine kogler med foder, og æblerne som jeg hængte op har været en succe. Både solsorte hannen og hunnen er blevet mere modige, og nærmere sig nu vinduet uden at flyve, når jeg stiller mig hen for at tage et billede. Enten er de blevet vand til mig, og tryk ved at jeg ikke gør dem noget- eller også er det for fristende at lade maden stå uberørt :)
Jeg har blantet to små bær buske i potterne, med røde bær- det er sjovt at se når de spiser de røde bær.

Her er der nogle billeder af solsorte hunnen.


Hun spiser en bolle jeg har lagt ud på jorden.



Her har hun lige været oppe og spise lidt frø fra koglerne.



Jeg har søgt på nettet, for at blive klog på, hvorfor solsorte hunnen ikke er fløjet til den sydlige del af europa.
På http://da.wikipedia.org/wiki/Solsort står der "Population og sæsonvariation- De samlede population varierer fra omkring 1-1½ million om vinteren til ca. 4½ millioner individer om foråret når hunner og ungfugle er vendt tilbage fra deres vintertrek til den sydvestlige del af Europa. Sidst på sommeren efter at sidste kuld unger er udruget, men før hunner og unger drager sydpå, er antallet forøget til mere end 10 millioner. Efter vinterens påvirkning, hvor mange overvintrende solsorte sulter og fryser ihjel, samt den påvirkning, der sker under vintertrekket sydpå er forårspopulationen relativt konstant med omkring 4½ million individer".

Jeg må konkludere, efter at have søgt på nettet og spurgt på biblioteket, at det er svært at finde oplysninger om, hvorfor solsorte hunnen i min have ikke er fløjet. Mine egne overvejelser og gæt er fordi, fodring af vinterens fugle er blevet meget populær i de sidste par år. Hvis vi har en mild vinter, uden stærk frost og sne (som vi har haft indtil nu), vuderer hunnen måske at hun lige så godt kan blive i Danmark, nu da der er mulighed for at få mad året rundt.

Bare et gær :)... Men hvis det er sandt, synes jeg det er værd at overveje om vi i bare "godhed" kommer til at "forstyrre" fuglenes normale cyklus?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar