mandag den 25. marts 2013

Fra jord til bord opgave- Fremstilling af selvvalgt produkt.

Fremstilling af selvvalgt produkt. 


Suppe. 

Jeg købte okseben hos slagteren i Højer.
75 kr. for ben til 10 mand- hvilket jeg synes er lidt dyrt :) 


Jeg vaskede benene og satte dem over til kogning. 
Jeg havde god tid og valgte at koge suppen i 5 timer. 

 

Jeg skummede suppen.

 

Jeg sorterede benene fra- som min og naboens hund blev rigtige glade for.
Hældte suppen gennem et viskestykke, så alt grums forsvandt.

 

Hakkede økologiske gulerødder, porre, selleri og løg og puttede i suppen.


For at give suppen lidt kraft og smag puttede jeg grøntsags og okse bouilloni i suppen. 
Jeg kunne også have kogt en kylling sammen med oksebenene eller have lagt et stykke flæsk ned i suppen.


Kødboller. 

 Blandede:
500 g. hakket svin og kalv
4 stk løg
2 æg
salt
peber
6 spsk hvedemel
1,5 dl bouillon

Formede små boller med en ske. 


Kogte kødbollerne i 4- 5 min. Når de poppede op til overfladen af gryden, var de nok :)


Lagde den til afdrypning på et viskestykke og bagefter over i et fad. 

Ris med rosiner. 

Blandede: 
7 dl vand
1 dl grødris
1 dl rosiner
1 tsk salt
i en gryde og lod det koge, i en time, så risen var helt kogt ud. 


Puttede risblandingen i en lille skål og stillede den i køleskabet. 
Da den var kold vente jeg ris blandingen ud på et fad... Vollla

Boller. 

Min opskrift: 
15 g. gær
½ l. vand
2 spsk olie
2 tsk salt
1 tsk sukker eller honning
1 dl kerner- fx hørfrø, græskar, sesamfrø m.m. 
500- 700 g. mel fx. 150 groft mel, 200 g. durum og 150- 350 g hvedemel. 

Dejen skal ikke æltes, men blandes godt sammen og stilles i køleskabet (hvor den kan holde sig i 5 dage). 
Formes med to skeer og bages midt i ovnen. 
De første 8 min ved 220 grader, derefter 12 min ved 200 grader. 
 

 

Steg. 

I søndags, da jeg var på arbejde lavede jeg steg sammen med beboerne. 
2 damer hjalp til med at skrælle kartofler og gulerødder.


Stegen blev skåret en ekstra gang ved rillerne i sværret, og jeg gned masser af groft salt ned i rillerne. 
Vi puttede også laurbærblade ved stegen. 


Overordnet fulgte vi den eneste og nok mest brugte kogebog de har på mit arbejde :) 


Stegen fik 3 timer ved 100 g. og ½ time ved 220 g. 
...... Nu skulle man tro at alt var godt - beboerne glædede sig til at spise steg.  


Sovsen var fabrikeret, bla ved hjælp af alt det godt fedt fra stegen.. Kartoflerne var færdige.. 
Søde kartoflerne var vi begyndt på.. Og rødkålen stod og simrede..  


Nu slutter billederne- for jeg fik travlt.. 
Lige som beboerne havde dækket bord og alt var klar, skete det der ikke måtte ske.. 
Stegen var IKKE nok :( 
Hvad gør man så?? - ja jeg tog desværre ikke flere billeder. Men brugte i stedet tiden på at skære stegen ud i potioner, hvorefter den fik ½ time mere ved 200 g.  

Beboerne tog hele episoden rigtig godt, og jeg formåede at bevare roen. Det endte faktis med at vi hyggede os rigtig meget mends vi ventede på stegen skulle blive nok.. Og vi fik et fælles tredje vi snakkede om dagene efter.. 
Så jo min steg blev god- også selv om den ikke smagte 100 % som da beboernes mor lavede den :)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar