fredag den 8. marts 2013

Udfordringsopgave.

Projekt tapetsering. 

Først skal værelset tapetseres, jeg har aldrig prøvet det og finder en go video på you tube.dk. Her viser en maler hvordan man tapetserer, trin for trin.

kilde: http://www.youtube.com/watch?v=PssFLxfj2SM&noredirect=1

Min tapet har jeg bestilt på nettet, på hjemmesiden: http://www.tapeteksperten.dk/boern/unge/tapet/




Jeg ligger det hele klar på bordet. 


Hullerne, hvor der har siddet søm, og skruer, spartler jeg.
Pudser bagefter med sandpapir, for at få en glat overflade.


 Jeg bruger en bred pensel til at smøre tapetklisteret på. 
Jeg har købt færdigblandet tapetklister- prisen er den samme som hvis jeg selv skulle blande :) 

 

Første udfordring- stikdåsen. 
- Det gik heldigvis nemt, til mit held sidder dåsen helt nede ved fodlisten.


Da jeg først er i gang, går det rigtig godt. 
Jeg smører også tapetklister på vægen, især der hvor jeg skal samle stykkerne. 
Jeg købte en lille "kost", hvilket har været et uundværlig redskab til at glatte alle ujævnhederne ud.


Men ØØVVV!! 
Da jeg næsten er i mål, slipper tapetet op- der mangler 30 cm :(
Hvad nu?? Synes det er lidt dyrt at bestille tapet til 300 kr pr rulle, når jeg nu mangler så lidt. 
Tænker at jeg måske finder på noget andet sjovt.. 


Projekt kommode.  

Jeg har en gammel kommode, som jeg har fået dengang jeg var lille.. 
Den var lyserød og stod på mit børne værelse.. 
Mens jeg var gravid skiftede den farve fra lysserød til lyseblå- for derefter at få farven gul.. 
Jeg var ikke tilfreds med farverne- nok en del af det at "bygge rede" som gravid :) 


For at få en pæn overflade lånte jeg en rystepudser, og gik igang med at pudse..
Først med en korn 80 (grovheds styrke på sandpapiret), sener med korn 120..


Den blev rigtig fin :)


Så skulle kommoden grundes..
Jeg havde fået en "slat" grunder, af den lokale maler :)
Jeg havde også købt en blød pensel og en god malerrulle, til små glatte overflader, hos maleren..


Jeg havde en rest af mit tapet med ud til maleren..
Vi fandt sammen en mørkeblå farve, som passede godt til tapetet..


Jeg strøg med lidt maling af gangen, så malingen ikke løb
- derfor skulle kommoden også males over tre gange før den havde en fin blå overflade..
Et godt tip er, at købe en "prøve farve", hos farvehandleren.. Den koster 50 kr, og så har man som her maling til en hel kommode..Prøvefarverne er dog beregnet til væggene- så hvis man ønsker en slidstærk overflade skal man vælge en anden type maling..


Det danske vejr var ikke just til at jeg kunne stå udenfor og male..
Vi har et kælderrum hvor jeg kunne gå til og fra mit projekt- kan varmt anbefales :)

  Det færdige resultat :) 




Min søn er rigtig glad for alle fuglene.. Han er 14 mdr og spørg mens han peger "hvad er det?"- til ALT :) 


Jeg valgte at male skufferne- også indeni.. Det fungerer rigtig godt..
Så kan vi tage skufferne helt ud og bruge den som kasser :) 


- Et sjovt projekt, der har givet mig mod på flere udfordringer, med pensel og tapet...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar