søndag den 8. januar 2012

Museumsopgave- 3

Eksperimenter med materialet således at du har nogle brugbare erfaringer på baggrund af forløbet – redegør for dette skriftligt(dvs. brug dit studiedokument – lav gerne en PowerPoint!? – forhold dig til formidlingsformen…)
-skitser er gode, delforløb er gode, fejltagelser er gode.
Det er altså vigtigt, at du finder noget på museet, du virkeligt gider arbejde med. Og at du forklarer hvordan, du kommer fra inspirationen til dit projekt.


Mit besøg i Tønder Vandtårn, og museumsopgaven del 3, satte mig på lidt af en prøve :)
Jeg havde svært ved at vælge hvad jeg skulle "gå i krig" med. Tankerne kredsede omkring en lille kopi af en af Wegners stole, et maleri af Tønder Vandtårn med inspiration fra Axel, som vi besøgte i Esbjerg, altså hvor maleriet fik et grafitti lignende udtryk, eller ???

I museumsopgaven del 2 valgte jeg, at min brugergruppe skulle være børn i special klassen, jeg ønskede at bygge vidre på denne brugergruppe. Valget blev derfor, at jeg ville lave en model af Vandtårnet, så børnene kunne se, hvordan et Vandtårn fungerer, men også så de havde mulighed for selv at deltage i den eksperimenterende processen senere, når jeg har afprøvet det i praksis.

Grunden/ landskabet, hvor Vandtårnet skulle stå, skulle ligne Tønder så meget som muligt. Jeg valgte at afprøve om grunden kunne bygges op i papmache- hvilket jeg husker svagt fra formning i skolen :)
Jeg købte tapetklister og blandende det op i vand.


Ugeaviserne blev revet i småstykker- hvilket er en aktivitet min målgruppe kan deltage i. Lige som de, som mig, kan dyppe avis stykkerne ned i tapetklisteret og forme landskaber, ansigter på balloner, æg til påske osv. 


Aktiviteten vækker alle sanserne, især følesansen, da tapetklisteret er (som navnet antyder) meget klisteret. 


Jeg ville gerne afprøve om jeg kunne finde på et alternativ, til maling. Derfor fandt jeg farvet papir i normal tykkelse frem- og det lykkeds mig at "tegne" åen, græs bakken, og marken med papir.
Jeg kunne også have valgt at finde farverne i de kulørte ugeblade, reklamer osv istedet for- en aktivitet, hvor det gælder om at kende farverne og tænke kreativ (rød farve= reklame for oksekød, blomster, meril kaffe osv). Et rigtig godt sublement til gravide og andre, som ikke tåler så meget maling :) 


Desværre faldt mit landskab sammen, efter det var blevet tør ;( Det er nok lidt svært at se på billedet, men kassen, jeg havde valgt som bund til mit landskab kunne ikke klare det våde avis papir og den bøjede i midten, så bakken forsvandt.


Jeg valgte at prøve igen.. Denne gang blev min bund en træplade jeg havde savet ud. Flaske skal forstille Vandtårnet og dåsen (hvor der har været karry sild) er et hus.
Jeg havde en del bøvl med at få ført vandet fra tårnet over i huset. Først prøvede jeg med en nål, hvor jeg lavede et lille hul (det er blødt plastik), derefter tog jeg et sugerør som jeg forbandt tårn og hus med.... Men da jeg hældte vand i tårnet, løb det ved siden af hullet til sugerøret, og jeg måtte finde på noget andet.
Jeg besluttede mig for at tage et lille stykke af en vandslange, istedet for sugerør- da det nok ville holde til lidt mere.. Istedet for at bore et større hul, kom jeg i tanke om at plastik smelter ved høj varme. Jeg kunne derfor med en lighter "brænde" et lille hul i plastikket og så hurtig føre slangen igennem- så smeltede plastikken fast på slangen.. Det lykkeds :)


Igen som ved første forsøg byggede jeg mit landskab op, så der var en lille bakke (Vandtårne er altid placeret på det højeste sted i byen), en å og lidt by.


Nu skal det have lov til at stå og tørre, inden jeg maler.
Desværre er det ikke tørt kl 20.00 søndag d. 8.1 om aften- og i må derfor vente med at se det færdige resultat til indkald på lørdag :).......... Men jeg tror det bliver godt.. Meningen er at jeg vil forklare børnene hvordan Vandtårnet virker. Der er en der skal holde en finger for slangen i "huset". Når jeg med en kande (der skal simulere pumpehuset) har hældt vand i tårnet, beder jeg vedkommende om at fjerne fingeren (åbne for vandhanen) så vandet lige så stille kan løbe over i huset.


Litteratur: Danmarks Vandrårne. Kim Lykke Jensen.

..................................................................... Efterfølgende har jeg snakket med en anden pædagog studerende, som også har valgt Tønder Vandtårn til hendes museums opgave. Det var spændende at høre hende fortælle om hendes tanker omkring opgave. Hun havde valgt at tegne hendes helt egen stol. Stolen skulle udtrykke hvem hun var (en slags livshistorie).. Bruger gruppen kunne være børn i børnehaven der alle malede hver deres personlige stol, når de startede- på den måde havde de et ejerforhold til stolen- og der ligger en masse værkstedsfagligt i aktiviteten..
Meget spændende at dele ens ider og tanker med andre studerende der har besøgt samme museum :) 

1 kommentar: